Att ge gåvor till de anställda på företaget kan vara ett mycket bra sätt att som chef och företagsledare visa sin uppskattning för personalen. Det kan ofta fungera motiverande och de anställda får ett kvitto på att de har gjort ett bra jobb som ska premieras. Således har gåvor ofta ett personalvårdande syfte.
Eftersom gåvor anses ha viss personalvårdande karaktär kan de ibland undantas från beskattning. I 11 kap. 14 § inkomstskattelagen medges skattefrihet för tre slags gåvor: julgåvor, jubileumsgåvor och minnesgåvor. Skattefriheten innebär även att gåvan är avdragsgill för företaget. Notera dock att det finns vissa begränsningar avseende vilket värde gåvan får ha och när den får ges.
Skattekonsekvenser av gåva till anställd
Om man ska ge gåvor till anställda är det viktigt att ha koll på de skattekonsekvenser som en sådan transaktion kan få. Att ha koll på de olika maxbeloppen för vad gåvan får vara värd är centralt för att det i praktiken ska vara en gåva och inte räknas som arbetsersättning.
Vad gäller gåvor till anställda är det sammanfattningsvis viktigt att tänka på att:
- Gåvor är ett bra sätt att visa personalen uppskattning och motivera de anställda.
- Julgåvor, jubileumsgåvor och minnesgåvor är de tre sorters gåvor som är skattefria för de anställda och avdragsgilla för företaget.
- För skattefrihet krävs att gåvan inte når upp till maxbeloppet.