En person som bedriver verksamhet i den egna bostaden ska ha en lokal som utgör en ”särskilt inrättad del av bostaden”. Någon exakt definition av vad det betyder finns inte, men lokalen får inte användas för privat bruk. För att få göra avdrag ska det bevisas att lokalen endast används som kontor.

Det är generellt sett enklare att få igenom avdrag för lokalkostnader om den huvudsakliga verksamheten utförs i ovan nämnda lokal. Det gäller i synnerhet för dig som driver enskild firma i den egna bostaden. Exempel på avdragsgiltiga utgifter är kostnaden för värme, vatten och el. Räntekostnader räknas inte som avdragsgilla, inte heller kostnader för renovering.

Fördelar

Det finns flera fördelar med att arbeta hemifrån, men det passar långt ifrån alla. Du som vill slippa pendla, har god arbetsdisciplin, själv vill styra hur många timmar och vilka tider du jobbar och vill kunna jobba vart du än befinner dig – du har redan hälften vunnet på att jobba hemifrån.

Om du driver eller vill starta enskild firma, på heltid eller vid sidan av en fast anställning, går det att göra schablonavdrag för din lokal. Det krävs att du arbetar minst 800 timmar/ år för att göra avdrag mot firmans inkomster. Arbetar du i en lägenhet kan du dra av 4000 kronor/år, i villa 2000 kronor/år.

Lokal i egen bostad

Frågor och svar om lokal i egen bostad

  • Vilka nackdelar finns med att jobba hemma?
    Har du precis startat ett företag kan det vara svårt att hitta bra rutiner och att vara tillräckligt disciplinerad. Du kan behöva lägga extra mycket tid på att komma in i arbetet. Är du en väldigt social person kan det också kännas lite ensamt och tyst.
  • Kan ni tipsa om ”hemmajobb”?
    Det finns mycket du kan jobba med hemifrån. Det mesta är digitaliserat idag, vilket gör det lätt att starta egen blogg eller YouTube-kanal. Även IT-tekniker och webbutvecklare kan jobba på distans numer. Är du bra på språk och på att skriva kan du ta frilansuppdrag som skribent, korrekturläsare och/eller översättare.
  • Hur bevisar jag att kontoret är ett kontor?
    En förutsättning för att få avdrag för en lokal/ett arbetsrum är att lokalen enbart används för arbete. Det du måste bevisa är att företaget (du) är i verkligt behov av lokalen. Äger du en fastighet som används uteslutande som kontor får du dessutom dra av alla driftskostnader.
  • Är reglerna enklare med ett AB?
    För dig som driver aktiebolag och har lokal i bostaden är reglerna något enklare än för den som driver enskild firma. Har du ett aktiebolag räknas det som att du hyr ut till firman, vilket innebär att du beskattas för hyran. Med enskild firma kan avdrag göras enligt en schablon.
  • Kan jag räkna all tid som kontorstid?
    Har du exempelvis en verkstadslokal som inte har ett kontor, utan du sköter det administrativa i hemmet, kan du räkna timmarna för det sistnämnda. Har du ett kontor i verkstaden, från vilket du kan sköta det administrativa, kan du inte räkna timmarna du arbetar i bostaden.

Att arbeta hemifrån

Sammanfattning

  • Lokal i egen bostad innebär att bedriva verksamhet i en ”särskilt inrättad del av bostaden”.
  • Värme, vatten och el räknas som avdragsgilla utgifter. Däremot räknas vare sig räntekostnader eller kostnader för renovering som avdragsgilla.
  • Det krävs god arbetsdisciplin, motivation och bra rutiner för att arbeta hemifrån. Fördelen är att du styr över din egen tid.