Lokalkostnader eller övriga lokalkostnader handlar om att företagare betalar för att ha utrymmen att arbeta i. Man kan till exempel vara i behov av att hyra en verkstad, eller en fotostudio. Då får man en lokalkostnad. Man kan också behöva göra om hemma så att man har ett utrymme att ta emot kunder i.
När det gäller övriga lokalkostnader kan det handla om att man hyr ett förråd eller liknande för företagets saker. Det kan också vara så att kostnaden är obetydlig eller så pass liten att den inte behöver något eget konto i bokföringen. Vissa av de kostnaderna är avdragsgilla, andra är det inte.
När är lokalkostnader relevanta för en företagare?
Lokalkostnader och övriga lokalkostnader är i stort sett relevanta för de företagare som arbetar hemifrån eller hyr någon form av lokal. Man kan helt enkelt säga att alla företagare som betalar på ett eller annat sätt för utrymmet de använder för sin verksamhet har lokalkostnader.
En företagare kan ofta göra avdrag i deklarationen för de lokalkostnader denne har. Om företaget hyr en lokal, ett kontor eller liknande kan ofta hela eller större delen av kostnaden dras av. Om man arbetar hemifrån är reglerna dock lite klurigare men även då kan man ha lokalkostnader om vissa krav uppfylls.