Alla företag startas upp med drömmen om att företagets intäkter en gång i framtiden skall vara lönsamt. Skapare av företag jobbar oftast vid sidan av företaget i början då intäkterna kanske inte är tillräckligt höga. Ordet lönsamhet innebär att företagets intäkter är större än kostnaderna och utgifterna. Inte förrän detta har uppnåtts kan företaget klassats som lönsamt. För att kolla upp att företaget i längden har blivit till en lönsamt organisation kan ägare jämföra intäkterna med startkapitalet. Oftast är det en del pengar som investeras vid början av ett företags start. Det kan exempelvis ta upp till flera månader och år innan företaget lyckas få återkommande kunder som bidrar till en stabil inkomst. Helt enkelt är lönsamhet ett annat ord för resultat då det är väldigt viktigt att kolla upp att företaget uppnått sina mål.

Skapa ett framgångsrikt företag

LönsamhetEn av de första frågorna som en ny företagare bör ställa sig är om produkterna eller tjänsterna är önskade av allmänheten. Det är en av huvudfaktorerna för att skapa ett lyckat och lönsamt företag. Självklart köper konsumenter endast produkter och tjänster som de saknar i samhället. Investerare använder sig av ordet lönsamt då de måste veta att pengarna de investerar en dag kommer antingen dubblas eller fås tillbaka i samma mängd. Speciellt när det kommer till investeringar vill man att företaget skall vara lönsamt på längre sikt.

Det är få nystartade företag som är en framgång redan från dag ett. Har företaget en bra businessplan, en realistisk budget samt efterfrågade produkter/tjänster är det större chans att företaget faktiskt kommer bli lönsamt i framtiden. Ett tips för företagare som känner sig osäkra på sina produkter/tjänster är att göra en så kallad lönsamhetsanalys. Analysen går ut på att analysera din verksamhets lönsamhet och på så sätt få en större överblick vad som behöver förbättras i nuläget samt få en större förståelse för vad som gynnar företagets lönsamhet.

Fördelar med en lönsamhetsanalys

Behöver du exempelvis dra ner på kostnaderna kan en lönsamhetsanalys hjälpa dig att se vilka delar av verksamheten som kan avvecklas. För att göra en så kallad lönsamhetsanalys kan du ta kontakt av en revisor eller redovisningskonsult som går över siffrorna i företaget och bättre kan förklara hur situationen faktiskt ser ut. Analysen kan få dig att förstå dina kunders köpbeteende vilket också kan leda till att vissa produkter eller tjänster tas bort för att de inte är tillräckligt lönsamma.

Trots att många företagare har svårt att finna tid för att granska sin verksamhet är det viktigt att ständigt kontrollera företagets lönsamhet. Det räcker inte att göra detta endast en gång per år. Gör du det kontinuerligt blir det inte lika stor överraskning när bokföringen genomförs. Att utföra en lönsamhetsanalys är även ett bra sätt för ett framgångsrikt företag att öka intäkterna ännu mer. Ett tips är att kolla företagets lönsamhet var tredje månad för att få en bättre bild hur verksamheten faktiskt ser ut för företaget ekonomiskt.