Det finns många försäljare som erbjuder öppet köp. Innebörden av det är att du får tillbaka pengarna eller ett tillgodokvitto om du köpt något du sedan ångrar. Det är inte lagstadgat att att den som säljer saker ska erbjuda öppet köp. Det är alltså frivilligt, och helt upp till försäljaren, som kan bestämma att de kunder som köper något just där, har rätt att ångra sig inom en viss tid. Du behöver alltid fråga om det ställe du handlar något på, om de erbjuder detta. Om du är konsument behöver du vara noga med att ta reda på exakt vad som gäller i en butik angående just detta. Butiken har ingen ingen skyldighet på området, eftersom det inte finns några regler eller bestämmelser om just den här formen av köp. Olika regler kan alltså gälla i olika butiker.

Vad behöver kunden tänka på?

Öppet köpDet är kunden som behöver ta reda på vad som gäller. Ofta står det på kvittot, men gör det inte det, ska du själv anteckna det, gärna på själva kvittot. Du behöver också ta reda på om det gäller även om du har öppnar förpackningen, klippt bort kvitton med mera. Där behöver också stå hur länge du kan byta varan och om du kan byta den mot vad som helst. Köparen ska lämna tillbaka produkten som den var när den köptes, inom den angivna tiden.

När du har möjlighet till öppet köp ska du få tillbaka pengarna om du visar upp ett kvitto som bevisar att varan är köpt i just den butiken eller butikskedjan. Du ska inte ha använt produkten när du lämnar tillbaka den. Att köpa en vara via öppet köp ger dig möjligheten att få pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka varan. Detta är inte bestämt utifrån någon lag, utan öppet köp är en frivillig service som butikerna kan erbjuda.

Skillnaden mellan öppet köp, ångerrätt och reklamation

Öppet köp är alltså något som en försäljare väljer att erbjuda sina kunder. Det går att förhandla om öppet köp när som helst. Det finns också något som kallas ångerrätt, men det är inte det samma som öppet köp. Ångerrätt är reglerat enligt lag och tvingande för försäljaren. Vid ångerrätt har du som köpare i stora drag rätt att lämna tillbaka något du köpt inom 14 dagar från det du köpt något på distans eller utanför säljarens lokal, till exempel på nätet.

Är det fel på din köpta vara kan alltid reklamera den även om öppet köp inte gäller. Det är lagstadgat. När du ska reklamera, tar du kontakt med affären där du köpt varan och säger vad det är för fel på varan. Men för öppet köp gäller alltså sammanfattningsvis: Det finns ingen lag om öppet köp men man kan alltid fråga butiken om det. Försäkra dig om att det står på kvittot att öppet köp är giltigt och vad det är som gäller angående tiden med mera. Spara kvittot och lämna tillbaka varan i ursprungsskick innan tiden gått ut.