Påminnelseavgift vid obetald faktura
- En betalningspåminnelse är den avgift som debiteras om en kund inte betalat för en faktura inom den avtalade tidsperioden.
- Betalningspåminnelsen ligger för närvarande på 60 kr, men även en dröjsmålsränta kan tillkomma.
- Vid ytterligare förseningar har du rätt att debitera 180 kr för inkassokrav eller 170 kr för en avbetalningsplan.
Vem får kräva påminnelseavgift?
Du som näringsidkare har enligt lag rätt att kräva en påminnelseavgift på 60 kr av kunder som inte betalat en faktura i tid. Det spelar ingen roll vilken typ av verksamhet du driver – du har rätt att kräva avgiften om betalningen inte kommit in i tid.
Bör man specificera påminnelseavgiften i avtalet?
Kan man avtala bort en påminnelseavgift?
Om du informerat kunden att försening med betalningen medför en avgift kan kunden inte kräva att den tas bort. Men kunder som har ett mycket högt fakturabelopp som de inte klarar av att betala kan ha tillräckligt goda skäl för att du ska gå med på att bevilja slopning av påminnelseavgiften.
Är dröjsmålsränta samma som påminnelseavgift?
Nej, dröjsmålsräntan och påminnelseavgiften är två olika saker. En påminnelseavgift är enligt lag 60 kr och ett engångsbelopp (såvitt inte flera påminnelser skickas ut), medan dröjsmålsräntan växer med varje dag som betalningen inte kommer in. Dröjsmålsräntan kan avtalas bort om kunden är en privatperson men inte om det rör sig om näringsidkare.