Ett registreringsbevis är ett dokument, utfärdat av Bolagsverket, där specifika uppgifter om ett företag finns angivna. Som företagare kan du behöva visa upp ett registreringsbevis för att få ett banklån eller för att få hyra lokaler.
Registreringsbeviset är ett säkrat dokument i elektronisk eller utskriven form. Exempelvis står det:
- vad företaget gör, alltså vilken verksamhet som utförs av bolaget,
- bolagets namn och adress,
- Om bolaget är privat eller publikt,
- Datum som bolaget registrerades,
- Antal aktier i bolaget, samt bolagets aktiekapital,
- styrelse samt vem eller vilka som är firmatecknare för bolaget.
Du kan också beställa ett registreringsbevis för att få information om ett annat bolag. Kanske ska du köpa ett bolag, eller investera i det, och behöver därför informationen. Det kan också vara värdefullt att få reda på aktuella uppgifter om en konkurrent, och då kan registreringsbeviset för det konkurrerande bolaget vara till nytta. Det är också vanligt att registreringsbevis beställs i samband med kreditupplysningar och vid indrivning av kundfordringar.
Att beställa ett registreringsbevis
Den som önskar beställa ett registreringsbevis kan göra det antingen för det egna bolaget, eller för något annat bolag. Det enda som krävs är att beställaren har en svensk faktureringsadress. När du som beställare anskaffar beviset kommer det till dig i utskriven form – antingen via fax eller via post beroende på vad du väljer – om du beställer det via Skatteverkets vanliga produktbeställning. Om du vill ha ditt registreringsbevis i elektronisk form måste du använda en annan tjänst på nätet, som heter Sök företagsfakta. Gäller det ditt eget företag kan du använda Bolagsverkets app.
Priserna för ett registreringsbevis varierar, beroende på i vilken form du vill ha dokumentet. Det kan vara praktiskt att ha ett registreringsbevis för bolaget på papper någonstans på kontoret, eller hemma i ett kassaskåp. Då kan du enkelt göra kopior eller visa upp det för potentiella långivare, hyresvärdar, eller i andra affärssammanhang där det efterfrågas. Av denna anledning är det vanligt att bolag har ett bevis liggande på ett säkert ställe på kontoret.
Detta innehåller registreringsbeviset
Registreringsbeviset ska fungera som en hjälpande hand vid kontakter mellan ett bolag och myndigheter, banker eller andra företag som bolaget samarbetar med. För att åstadkomma detta innehåller dokumentet samlad viktig information som är aktuell och korrekt, och säkrad av Skatteverket. Ett registreringsbevis ger på det sättet ett första intryck av ett bolag, vilket kan vara praktiskt i många sammanhang, exempelvis så att ett företag kan undvika att ingå i tidskrävande förhandlingar med ett bolag där allt ändå inte stod rätt till från början. För ett företag som vill lägga ett anbud i en offentlig upphandling är det ofta ett krav att kunna uppvisa ett aktuellt registreringsbevis.
Av detta skäl har informationen som finns i registreringsbevisen valts ut med stor noggrannhet, för att på bästa sätt ge en omfattande men handgriplig bild av bolaget. Beviset innehåller grundläggande uppgifter som namn, adress och organisationsnummer, och dessutom om det finns fler företagsnamn såsom exempelvis bifirmor. Vidare anges verksamhetsområde, firmatecknare, registreringsdatum och styrelsens medlemmar. Ekonomiska uppgifter som räkenskapsår och vem som är revisor finns också. För bolag som har pågående ärenden hos Bolagsverket tas dessa upp, och även de fem senaste ärendena hos Bolagsverket. Aktieuppgifter, uppgifter om kallelse till stämma, samt andra relaterade uppgifter, finns också i registreringsbeviset.