Ett företags samkostnader kan benämnas på olika sätt. Gemensamma kostnader är ett exempel, indirekta kostnader är ett annat. I grund och botten handlar det dock om de kostnader som inte beror på om en produkt tillverkas eller inte. Det rör sig således om kostnader som alltid kommer finnas i företaget, oavsett om produktion eller inte sker.
De olika samkostnaderna rör alltid basen i företaget, såsom administration, datasystem och i viss mån även lokalhyra om lokalen inte har direkt anknytning till produktion eller lager. Många gånger talar man också om indirekta kostnader som samkostnader, men ibland kan samkostnaderna vara av lite mer kortsiktig natur än de indirekta kostnaderna.
När är samkostnader relevant i företaget?
Ordet samkostnader har framför allt stor betydelse inom bidragskalkylering och självkostnadskalkylering där man delar upp särintäkter och särkostnader (kostnader relaterade till produkten) och hittar en mellanskillnad som talar om lönsamheten och täckningsbidraget. Det är detta täckningsbidrag som tjänar till att täcka samkostnaderna i företaget.
Vanligtvis vill ett företag ha så stort täckningsbidrag som möjligt för att kunna finansiera alla samkostnader och dessutom gå med vinst eftersom täckningsbidraget också ska täcka vinsten. Ju mer samkostnader man har desto större TB (täckningsbidrag) krävs. Ibland kan man få tumma lite på samkostnaderna, men i regel är det alltid särkostnaderna som måste justeras.